يتم التشغيل بواسطة Blogger.
RSS

سوزان عليوان ♥



اتكلمت عن الكُتب والقراءة اللي بعتبرها جزء مهم من حياتي
بس كان لازم أتكلم عن الشخصيات المهمة بالنسبالي في القراءة كمان
 ولذلك هاتكلم عن ... سوزان عليوان ♥



سوزان عليوان بدأت أعرفها أولاً من الجودريدز
وبعدين حَمِلت كل دواوينها وقرأتها
كنت دايماً بحس إنها بتقول كلام مستخبي
هي الوحيدة اللي حساه وفاهماه 
بس أنا بكتفي بأحساسها اللي وصلني من غير ما ابقي فاهمة هي عايزة توصل لأية
وفي كلام بتقولة ببقي موهومة بيه لدرجة إني ممكن أفضل واقفة قدامة نص ساعه
وأعيد قراءة الجُملة مرة واتنين وعشرة
لحد ما أحس إن قلبي وجعني من كتر ما حَس بكلامها !
كلامها كأنه بيحط أيده علي حاجة جوايا 
يا اما بيطبط عليها أو حتي بيصحيها
وعشان كده لما عرفت طريقة أقدر أراسلها بيها اتجننت
وبعتلها فعلاً
عشان أكتشف إنها أنسانه أقل ما يقال عنها إنها رائعة
وكل ما أكلمها بسأل نفسي : هو معقول في حد جميل أوي بالشكل ده !!
ولما أهدتني ديوانها وبعض من البطاقات من رسمها
ماقدرتش غير إني اكبتلها البوست ده 
اللي كلامه حسيته أول ما هديتها زَيِنِت صباحي في يوم من الأيام


لما عرفت إنها هتيجي القاهرة كأني حسيت إن في كنز مسموح لي المسه
يومها وقبل فرحي بـ شهر ونص تقريباً كنت في شقتي أنا ومحمد بنجهزها
ولما حسيت إن الوقت أتاخر ومش هالحق أروح الحفلة قعدت أعيط أوي
حسيت إن فرصة للسعادة بتروح مني ! 
لقاء سوزان عليوان مصدر للسعادة كنت محتاجاه فعلاً
لكن محمد أصر إن مهما الوقت أتاخر لازم هاروح حتي لو أسلم عليها بس
وفعلاً خدنا الطريق جري وتنطيط من هنا لهنا لحد ما وصلنا
روحت وأنا مبهدله ومتربه وعايزة أنام
بس أول ما شوفتها وهي بتقرأ جزء من قصيدة ليها
قلبي رِجِع ضحك من تاني .. ونسيت كل حاجة مريت بيها طول اليوم تضايقني
بوجودها وحضورها وصوتها وضحكتها وروحها المبهجة 
منحتني سعادة فِضلَت معايا لوقت طويل
وحالياً رجعت تاني ابقي مفتقدة إني أقرا كلامها بعد ما خلصت كل دواوينها
وبيتهيألي هابقي طماعة لو قولت كمان إني مفتقدة لقاء زي اللي حصل في صالون ريش ده تاني !
لكن في مسببات السعادة الرائعة بالشكل ده
واجب علي الأنسان إنه يكون طماع


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 التعليقات:

Unknown يقول...

انسانة رائعه بمعنى الككلمة واى حد يكلمها لو حتى دقيقيتن لازم يحس ده احيكى على اختيارك جداجدا :)ربنا يوفقكم انتم الاتنين ..

Bent Men ElZman Da !! يقول...

فعلاً معاكِ حق
هي روحها الحلوة بتجبر أي حد يحبها جداً
تسلمي يا جميلة علي ذوقك :)

إرسال تعليق